Transport drogowy w Polsce

Transport drogowyDrogi w Polsce zaczynają się powoli rozwijać. Nadrabiamy to co straciliśmy przez kilka ostatnich lat. Jak rozwijają się drogi to i przy okazji transport drogowy. Miasta, które nie mają dostępu do dużych dróg, czyli ekspresowych lub autostrad zaczynają mieć powoli problem z przemysłem. Przy autostradach lub drogach szybkiego ruchu powstają miasteczka logistyczne.

Ogromne fabryki, których produkty trzeba przewieść. Firmy zajmujące się tym przedsięwzięciem najchętniej liczą zyski. Jednak jest jedna dziedzina, gdzie niekoniecznie tak jest. To kruszywa pod drogi. Jak wiadomo polski rząd nie wymyślił jeszcze czegoś takiego jak oszacowanie kosztów budowy. W wyniku czego firmy wygrywające przetarg nie kończą budowy. Powodem jest brak środków. Za sobą ciągną podwykonawców i przewoźników, a pętla się zaciska. Jednak jak już się uda zbudować drogę to cieszą się wszyscy.

Do transportu w Polsce używane są różnego rodzaju pojazdy. Ich największym reprezentantem jest zespół pojazdów, czyli ciągnik siodłowy dwu lub trzy osiowy i naczepa trzy osiowa lub dwu. Przy czym ciągnik siodłowy trzy osiowy nie może ciągnąć przyczepy trzy osiowej, a ciągnik dwu osiowy przyczepy dwu osiowej. Maksymalna waga takiego zespołu pojazdów to 40 ton. Pojazd z kontenerem ISO jest wyjątkiem i może ważyć 44 tony. Oprócz tych popularnych tirów występują mniejsze zespoły pojazdów lub same pojazdy. Teraz pojawia się kolejna kwestia.

Transport kołowy to też specjalne prawa jazdy. Każda kategoria jest na inny pojazd lub zestaw pojazdów. Kategorie nie tylko są podzielone wielkościowo, ale i wiekowo. Także kategorie pojazdów mają trochę pozmieniane przepisy poruszania się. Przykładowo: dwa tiry nie mogą wyprzedzać się na autostradzie, albo ciągnik osiowy nie może wjechać do centrum miasta. Inne prawa i obowiązki mają też kierowcy. Prowadzącego auto osobowe nikt nie skontroluje ile jechał i ile jeszcze może się poruszać. Kierowcę zawodowego coś takiego obowiązuje. Ma ustalony limit czasu pracy, aby nie był zbytnio przepracowany i nie stwarzał zagrożenia w ruchu lądowym. Kierowcy są sprawdzani prze różne służby. Funkcjonariusze weryfikują ich pracę za pomocą tachografu. Występują dwa rodzaje tachografów:

  • Tradycyjny papierowy,
  • Cyfrowy.

Który lepszy to już zależy od kierowcy. Więc transport drogowy to wielka dziedzina i zaawansowane technologie. Prawo, które nie zawsze sprzyja kierowcom i producentom nowoczesnych pojazdów. Coraz to nowsze wymogi emisji spalin silników do atmosfery, to duży problem dla konstruktorów znanych firm.



Zobacz podobne:
Transport w temperaturze kontrolowanej

Transport w temperaturze kontrolowanejTransport w temperaturze kontrolowanej W przypadku niektórych produktów niezbędne jest transportowan

Transport owoców i warzyw

Transport owoców i warzywTransport produktów spożywczych powinien odbywać się z uwzględnieniem wielu zasad i przepisów, mających na celu stworzenie jak na