Instalacja LPG - jej wady i zalety

Instalacja LPGInstalacja LPG nadal, mimo wzrostu cen gazu, cieszy się w naszym kraju dużą popularnością. Spowodowane jest to rosnącymi cenami benzyny i ciągle korzystnym stosunkiem ceny gazu do ceny benzyny.

Właściciele samochodu wyposażonego w instalację gazową powinni znać ogólną zasadę jej działania oraz możliwe usterki. Pod pewnymi warunkami posiadanie auta z gazem LPG nadal jest bardzo opłacalne.

Zakup auta z zamontowana instalacją LPG

Decydując się na zakup samochodu z gotową instalacją LPG musisz dokładnie ją sprawdzić przed zakupem. Konieczna staje się jazda próbna na "gazie", sprawdzenie w odpowiednim warsztacie stanu instalacji oraz jej dokumentacji.

Dla kogo instalacja LPG

Największe oszczędności podczas jazdy na gazie mają te osoby, które pokonują codziennie duże odległości. I tak, osoba, która dojeżdża codziennie do pracy, pokonując 20 / 30 km w jedną stronę, co daje rząd 60 km w obie, jeżdżąc na gazie, zauważy dużą różnicę w cenie codziennych dojazdów. Oczywiście, spalanie gazów LPG może być różne. Gaz LPG jest niecertyfikowany, co w praktyce oznacza różną liczbę oktanową w mieszance, inną jakość i inną wydajność energetyczną mieszanki. Wszystko uzależnione jest od stacji, na której tankujesz oraz nawet od temperatury otoczenia. Wbrew pozorom, latem auto zasilane gazem pali więcej, niż zimą.

Zalety instalacji gazowej

Do największych zalet instalacji gazowych należy koszt podróży na tym paliwie. Nie da się ukryć, że cena w tym wypadku jest czynnikiem decydującym, a duże znaczenie ma oszczędność na kosztach paliwa. Decydując się na założenie sekwencyjnej instalacji gazowej do swojego samochodu, musisz się liczyć z wydatkiem rzędu 2400 do 3000 zł. Różnice w cenach zależą od rozwiązań konstrukcyjnych, zastosowanych w instalacji, na przykład zastosowanych wtrysków czy miejsca położenia wlewu. Jednak jest to koszt, który zwróci się po kilku miesiącach. Instalacja powinna być założona w profesjonalnym warsztacie, a dodatkowym kosztem są płatne regulacje sekwencyjnej instalacji, wykonywane co 1000 km. Na pewno kosztem będzie również konieczność wymiany świec zapłonowych po około 3000 km. I chociaż gaz ma zarówno swoich przeciwników, jak i zwolenników, to wydaje się, że cena jazdy na gazie jest największym argumentem zwolenników.

Atutem jest również możliwość jazdy na paliwie, czyli tak naprawdę wzrasta zasięg auta, co pozwala na kontynuowanie podróży bez przestojów. Jest to jednak czynnik poboczny.

Wady instalacji gazowej

Tutaj już mamy pole do popisu dla wszystkich przeciwników instalacji. Że niby instalacja ma destrukcyjny wpływ na silnik, że instalacje są wadliwe i nie działają jak powinny. To nie jest do końca prawda. Jak w każdym pojeździe, tak i tutaj mogą zdarzyć się awarie. Instalacja wykonana w profesjonalnym zakładzie podlega jednak gwarancji, co więcej, tylko w takim zakładzie zostanie dobrana odpowiednio do samochodu.

Dodatkowe koszty obsługi instalacji gazowej biorą się z faktu, że auta na gaz muszą być serwisowane częściej, niż samochody na paliwa tradycyjne. Przegląd instalacji w warsztacie, w którym dokonano montażu, powinien odbywać się co dziesięć do piętnastu tysięcy kilometrów. W trakcie przeglądu instalacji wymienia się filtr w instalacji, co kosztuje około 100 zł. Konieczne są również przeglądy samochodu na stacji diagnostycznej.

Do minusów posiadania auta na gaz należy mniejsza pojemność bagażnika, bo gdzieś przecież trzeba zmieścić zbiornik. Fakt, ze butla z gazem najczęściej schowana jest w miejscu koła zapasowego, ale przecież koło zapasowe też gdzieś trzeba zmieścić. Kolejnym minusem jest dodatkowe obciążenie samochodu, więc większe zużycie elementów układu zawieszenia i układu hamulcowego.

Minusem są też słabsze osiągi auta, gdyż na gazie nieznacznie obniża się jego moc. Gaz wpływa również na zużycie cylindrów silnika, poprzez fakt, że silnik w tym wypadku nie jest odpowiednio smarowany, a sam gaz spala się w zdecydowanie wyższych temperaturach niż tradycyjne paliwo.

Przykra niespodzianka może cię spotkać na parkingu podziemnym

Na niektórych parkingach podziemnych auta wyposażone w instalację gazową mają zakaz wjazdu. Wydostający się z butli gaz propan - butan osadza się w niższych punktach podłoża, jako cięższy od powietrza, co stanowić może realne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Stąd też konieczność weryfikowania szczelności butli gazowej. Zresztą, butla musi raz na 10 lat uzyskać świadectwo homologacji, i nie powinna być używana dłużej niż 20 lat.

Czy instalacja gazowa jest bezpieczna?

Człowiek, który nie miał doświadczenia w jeździe na gazie, ma czasem wrażenie, że jedzie na butli za gazem i nie jest to zbyt bezpieczne. Nic bardziej mylnego. Gaz znajduje się w butli w stanie ciekłym, a instalacja założona w polecanym warsztacie, regularnie serwisowana, z wymienianym filtrem, jest najzupełniej bezpieczna dla użytkownika. Ważne też, by zdecydować się na instalację sekwencyjną, gdzie silnik odpala na benzynie i następnie, samoczynnie, po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, przełącza się na LPG.

Artykuł przygotował portal www.autokorbas.pl.



Zobacz podobne:
Czas na zmianę opon z letnich na zimowe

Zmiana opon z letnich na zimoweNadchodzi czas na zmianę opon na zimowe. Jakie wybrać , by nasza podróż nie okazała się tą ostatnią? By nasi bliscy byli bezpiec

Leasing czy kredyt? Jak najkorzystniej zakupić samochód na firmę?

Leasing czy kredytW ostatnim czasie kupowanie auta w leasing staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród właścicieli małych i średnich przedsiębi