Nawet w najnowszych samochodach elementy pojazdu się zużywają lub starzeją mimo użycia najnowszych technologi i należy je wymieniać według niżej opisanych parametrów. Gdy będziemy wszystko wymieniać według zaleceń, samochód odwdzięczy się długą i bezawaryjną pracą.
Elementy eksploatacyjne
- olej i filtr oleju należy wymieniać co 7,5 tys. - 15 tys. km (lub co 1 rok) w zależności od zastosowanego oleju i eksploatacji pojazdu. Nie należy stosować olejów typu "max life" których producenci chwalą się, że na tym oleju można przejechać nawet 100 tys km. Silnik po takim przebiegu należało by rozebrać i wyczyścić z nagaru olejowego i szlamy. Olej w silniku ma nie tylko właściwości smarne, ale również czyści elementy silnika;
- filtry powietrza i paliwa należy wymieniać najlepiej w tym samym czasie co olej czyli 7,5 tys. - 15 tys. km. Filtr powietrza jest bardzo ważnym elementem i nie można go lekceważyć. Filtr powietrza powinien być wymieniany w silnikach bez turbodoładowania nie dłużej niż co 20 tys. km, natomiast w silnikach z turbodoładowaniem nie dłużej niż co 15tys km;
- pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody należy wymieniać w zależności od producenta Fiat 1.2 co 60 tys. km lub 5 lat, Opel Vectra 1. 9 CDTI co 150 tys. lub 10 lat, Volkswagen 2.0 TDi co 120 tys. lub 5 lat;
- świece zapłonowe lub żarowe. Świece żarowe należy wymieniać co 100tys km lub profilaktycznie co 3lata. Świece zapłonowe należy wymieniać w zależności od ich typu oraz tego, w jakim silniku są zastosowane - wytrzymują od 30 do nawet 100 tys. km;
- płyn w układzie chłodzenia należy wymieniać co 5 lat lub wcześniej gdy sprawdzimy że zamarza powyżej -20 stopni Celsjusza;
- płyn hamulcowy należy wymieniać co 50 tys. km lub co 2 lata.
Elementy eksploatacyjne, które należy wymieniać gdy się zużyją i nie da się określić przebiegu przy których mamy je wymienić:
- tarcze i klocki hamulcowe należy wymieniać gdy będą starte do minimalnej grubości określonej przez producenta;
- sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów należy wymieniać gdy podczas przeglądu zawieszenia zostaną wykryte nawet minimalne luzy na poszczególnej części;
- pasek alternatora z napinaczem, wymieniamy gdy jest widoczne zużycie(pęknięcia paska, luz na rolce, piszczenie) najlepiej jest go wymieniać w tym samym czasie co pasek rozrządu gdyż podczas wymiany rozrządu i tak należy go zdemontować;
- amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.
Artykuły
- Wypożyczenie busa