Czas na zmianę opon z letnich na zimowe

Zmiana opon z letnich na zimoweNadchodzi czas na zmianę opon na zimowe. Jakie wybrać , by nasza podróż nie okazała się tą ostatnią? By nasi bliscy byli bezpieczny, by zasypiać w poczuciu, że zrobiło się wszystko, co możliwe, aby dobrze przygotować samochód na śliskie drogi, śnieg czy błoto pośniegowe?

Producenci opon zimowych zaprojektowali swoje opony tak, aby w porze zimowej, czyli wówczas, gdy aura jest zmienna, gdy na nawierzchni leży śnieg, błoto pośniegowe lub gołoledź, spełniały swoje zadania. Guma opon zimowych mimo niskich temperatur jest nadal elastyczna, a bieżnik posiada duże bloki w strefie barkowej oraz dużą ilość nacięć lamelkowych, odpowiednio profilowanych, co zapewnia przyczepność na śliskiej nawierzchni, wpływając na bezpieczeństwo jazdy, zdolność do przyspieszania, hamowania czy kierowania samochodem w niesprzyjających warunkach drogowych. Jak zapewniają producenci, opony zimowe są również bardziej odporne na aquaplaning, wypadając na tym tle zdecydowanie lepiej niż opony letnie, a to ze względu na otwartą rzeźbę bieżnika i większą głębokość i układ rowków odprowadzających wodę. Opona zimowa wykonana jest z mieszanki krzemowej, uelastyczniającej bieżnik, co przekłada się na lepsze trzymanie się nawierzchni w niskich temperaturach.

Czy zmiana opon na zimowe jest obowiązkowa?

Jeśli cenisz sobie bezpieczeństwo, to na pewno jest. Z punktu widzenia prawa - nie jest obowiązkowa. Fakt, projekt był, i na projekcie się skończyło. Zgodnie z nim, opony zimowe byłyby obowiązkowe w okresie od 1 listopada do 31 marca, a głębokość bieżnika miała by wynosić nie mniej niż 4 mm. Na dzień dzisiejszy jedynym wymaganym przez polskie prawo warunkiem dotyczącym opon jest minimalna głębokość bieżnika 1,6 mm. Firmy wulkanizacyjne z reguły zalecają wymianę opon, gdy bieżnik ma głębokość 4 mm, więc raczej nikt nie czeka, aż opony staną się zupełnie łyse. Wbrew pozorom świadomość naszych rodaków jest wysoka, mimo, że nakazu nie ma, to w sezonie jesienno - zimowym przed zakładami zmieniającymi opony ustawiają się kolejki. Opon zimowych używa w Polsce 95 % kierowców, co świadczy o dużej świadomości naszych kierowców. Warto pamiętać, że są kraje, gdzie prawo wymaga, często również od turystów opon zimowych w określonej porze roku:

  • Czechy od 1 listopada do 15 kwietnia,
  • Estonia od 1 grudnia do 1 kwietnia, ale ten czas może ulegać zmianom w zależności od natężenia warunków zimowych na drogach,
  • Finlandia od 1 grudnia do końca lutego,
  • Teren Alp Francuskich,
  • Litwa od 1 listopada do 1 kwietnia,
  • Łotwa od 1 grudnia do 1 marca,
  • Słowenia od 15 października do 15 marca,
  • Szwecja od 1 grudnia do 31 marca,
  • Rumunia od 1 listopada do 31 marca.

W innych krajach, takich jak: Austria, Chorwacja, Luksemburg, Niemcy i Słowacja wymaga się posiadania opon zimowych w razie wystąpienia warunków zimowych w określonym okresie, najczęściej w czasie od listopada do kwietnia.

Z kolei w Danii, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, na Węgrzech, w Bułgarii, Macedonii, Albanii, Grecji oraz Turcji obowiązku posiadania opon zimowych nie ma.

Przyjęty czas na zmianę opon to okres od Świąt Wszystkich Świętych do Świąt Wielkanocnych

Szczególnym wskazaniem do zmiany opon z letnich na zimowe jest fakt wyposażenia samochodu w letnie opony typu "high performance", które to ze względu na fakt, że zostały skonstruowane do pracy przy dużych prędkościach, wykonane są z mieszanek gumowych sztywnych. Przy temperaturach oscylujących w okolicach zera sztywnieją i zaczynają bardziej przypominać plastik niż gumę, co przekłada się na ich skłonność do poślizgów. Standardowe opony letnie, dedykowane do prędkości 190 km/h powinno się zmieniać przy temperaturach schodzących poniżej +7°C. Trzeba też pamiętać, że opony starsze niż 5 lat tracą swoje właściwości, ponieważ guma, z której są zrobione twardnieje.

Jaki jest koszt wymiany opon?

To zależy od wielu czynników, między innymi rodzaju i rozmiaru felg, sposobu napełnienia opon, miejscowości. Koszt zaczyna się od 50 zł i idzie w górę. Czasem, w niektórych serwisach można opony przechować do następnej zmiany. Koszt takiej usługi z reguły jest niewysoki, a gwarantuje, że klient na pewno wróci wymienić opony. Klient z kolei nie musi z kolei martwić się o miejsce do przechowania drugiego kompletu, co jest zbawienne w sytuacji, gdy nie zawsze posiada się garaż. Dobrze jest zmieniać co sezon przednie opony z tylnymi, aby na obu osiach posiadać ogumienie o podobnym stopniu zużycia, lub zakładać opony w lepszym stanie na przednią oś, co poprawi skuteczność hamowania i zmniejszy tendencję do wpadania pojazdu w poślizg podsterowny. Kolejnym czynnikiem zwiększającym koszt jest gaz, którym napełnimy opony. Ostatnio popularnym gazem do napełniania opon stał się azot. Azot daje gwarancję równomiernego ciśnienia w oponach, jego zaletą jest też fakt, że nie nagrzewa się tak szybko jak powietrze. Minusem pompowania azotu w opony jest jego cena. Za powietrze jeszcze płacić nie trzeba, a za azot tak.

Nowinki w ogumieniu czyli opony całoroczne i opony ekologiczne contra opony zimowe

Opony całoroczne mają właściwości nieco podobne do zimowych. Zostały tak skonstruowane, aby bieżnik zapewniał dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni, chociaż na suchej jest zdecydowanie gorsza niż opony letniej. Jednak w miastach, gdzie ulice są regularnie odśnieżane, sprawdzą się doskonale.

Opony ekologiczne z kolei wykonane są ze specjalnych mieszanek gumy. Mają nieco inną strukturę bieżnika, która wpływa na bardziej ekonomiczną jazdę, wiążącą się z mniejszym zużyciem paliwa i ze zmniejszoną emisją dwutlenku węgla. W tego rodzaju opony wyposażane są nowe samochody od 2010 roku. Opony ekologiczne wyposażone są w etykiety zawierające informacje dotyczące:

  • Długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni, która jest dłuższa od drogi hamowania opony letniej, czyli ma zdecydowanie gorsze parametry,
  • Oporze toczenia danej opony,
  • Natężeniu hałasu,
  • Oznaczenie literowe informujące o jakości opony, gdzie "A" to klasa najwyższa, a "G" najniższa.

Wymieniać opony czy całe koła

Dwa komplety kół pozwalają na szybkie przełożenie opon z letnich na zimowe, nawet samodzielnie, oraz uniknąć konieczności montażu opon i wyważania kół na nowo. Ponadto zdejmowanie i zakładanie opon z felgi może powodować rozciąganie się stopki, czyli elementu stykającego się bezpośrednio z felgą, co może prowadzić do raku szczelności opony. Pokutuje przekonanie, że zimą sprawdzają się lepiej felgi stalowe, a alufelgi niestety są zbyt delikatne, korodując pod wpływem soli drogowej. Jednak producenci wypuszczają już na rynek alufelgi robione ze stopów, którym sól jest niestraszna, ich cena jest niewiele wyższa niż tradycyjnych obręczy stalowych. Wybierając felgi przemyśl, czy chcesz kupować nowe czy używane. Pamiętaj, że używane mogą być wykrzywione do tego stopnia, że nie będą już nadawały się do użytku.

Na co zwrócić uwagę wybierając opony?

Zadaj sobie pytanie, jakie masz auto i w jakich warunkach będziesz użytkował zarówno samochód jak i opony? Wybierając najtańsze opony musisz liczyć się z faktem, że będą się dobrze sprawować w jednych warunkach, a zdecydowanie gorzej w innych, np. będą się sprawdzać podczas jazdy na śniegu ale w innych warunkach będą miały gorsze osiągi. Opony ze średniej półki będą dobrym kompromisem między osiągami opony a jej ceną. Możesz za stosunkowo niewielkie pieniądze zapewnić sobie komfort bezpiecznej podróży, pod warunkiem, że nie wymagasz od swoich opon ani samochodu sportowych osiągów na drodze. Dla kogo wobec tego najwyższa półka cenowa? Są to opony, które świetnie sprawują się na każdej nawierzchni, przeznaczone dla samochodów z mocnym silnikiem, eksploatowanych w ekstremalnych warunkach. Od tego, jaką półkę cenową wybierzesz, zależy przyczepność opony, jej wytrzymałości i żywotność oraz ilość zużytego podczas jazdy paliwa. Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest rozmiar opon. Trzymaj się wskazówek producenta samochodu, sprawdź indeks nośności i indeks prędkości opony i nigdy nie przekraczaj wyznaczonych wartości.

Rodzaj opon ze względu na typ bieżnika

Bieżnik na oponach stanowi istotną różnicę w funkcjonalności opony. Wśród opon zimowych wybiera się z reguły bieżnik kierunkowy, przypominający literę V lub U, zapewniający oponie dobrą przyczepność w czasie jazdy po śniegu, lodzie lub błocie pośniegowym, zmniejszając możliwość poślizgu podczas hamowania czy przyspieszania. Bieżnik asymetryczny charakteryzuje się nierówną powierzchnią, więc przy montażu opon należy zwrócić uwagę na informacje, która część opony ma być wewnątrz a która na zewnątrz auta. Opony z tym rodzajem bieżnika zostały skonstruowane z myślą o jeździe po ostrych zakrętach. Bieżnik symetryczny dedykowany jest samochodom osobowym i dostawczym, jest tani w produkcji, co przekłada się na jego cenę.

Autor: www.jarex24.pl.



Zobacz podobne:
Leasing czy kredyt? Jak najkorzystniej zakupić samochód na firmę?

Leasing czy kredytW ostatnim czasie kupowanie auta w leasing staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród właścicieli małych i średnich przedsiębi

Instalacja LPG - jej wady i zalety

Instalacja LPGInstalacja LPG nadal, mimo wzrostu cen gazu, cieszy się w naszym kraju dużą popularnością. Spowodowane jest to rosnącymi cenami benzyny i ciąg